ՇԱՆԹ Լևոն (Սեղբոսյան Լևոն), (1869, Կ. Պոլիս-1951, Բեյրութ) , գրող, հրապարակախոս, մանկավարժ, հասարակական գործիչ: ՀՀԴ կուսակցության ()անդամ: Կրթությունը ստացել է Կ. Պոլսի Սկյուտարի, ապա՝ էջմիածնի Գևորգյան ճեմարաններում: Այնուհետև ուսանել է Ենայի, Լայպցիգի և Մյունխենի (Գերմանիա) համալսարաններում՝մասնագիտանալով մանկավարժության և հոգեբանության բնագավառում: 1899-ին վերադարձել է Անդրկովկաս, ուսուցչություն արել Թիֆլիսի Գայանյան օրիորդաց և Երևանի թեմական դպրոցներում, մասնակցել գրական-հասարակական կյանքին: 1910-ական թթ. եղել է եվրոպական մի շարք երկրներում, կապեր հաստատել հայ հեղափոխական կազմակերպությունների հետ: 1919-ին Փարիզում մասնակցել է Հայ ազգային համագումարի աշխա-տանքներին: Հայաստանի Հանրապետության կառավարության հրավերով վերադարձել է Երևան, ընտրվել Հանրապետության խորհրդարանի երեք նախագահներից մեկը: 1920-ի ամռանը Հայաստանի կառավարությունը Շանթի գլխավորությամբ պատվիրակություն է ուղարկել Մոսկվա՝ Խորհրդային Ռուսաստանի կառավարության հետ պայմանագիր կնքելու (տե՛ս Շանթի առաքելություն)՝ 1920-ի նոյեմբեր, խորհրդային իշխանության հաստատումից հետո, Շանթը կառավարության մյուս անդամների հետ բանտարկվել է և ազատվել 1921-ի Փետրվարյան ապստամբության շնորհիվ: Այնուհետև անցել է Պարսկաստան, ապա՝ Եգիպտոս, Ֆրանսիա, որտեղ զբաղվել է գրակական ու մանկավարժական գործունեությամբ: 1929-ին տեղափոխվել է Բեյրութ և ստանձնել Նշան Փալանճյան ճեմարանի տեսչությունը, որը վարել է մինչև կյանքի վերջը: Իր գրական և հասարակական գործունեությամբ Շանթը սերտորեն կապված էր հայ ազատագրական շարժման հետ: Դեռևս 1890-ական թթ. արձակ երկերում նա արձագանքել է հայ ազատագրական շարժմանը, ստեղծել հեղափոխականի կերպար: «Դուրսեցիներ» վիպակում (1895), «Եսիմարդը» (1904), «ճամբուն վրա» (1909) դրամաներում արծարծել է հայկական հեղափոխության գաղափարը, կերտել ազգասեր երիտասարդի կերպարը, որը նահատակության է գնում հանուն թուրք, բռնատիրությունից հայ ժողովրդի ազատագրության: Շանթը ոչ մի պատրանք չունեցավ երիտթուրքերի քաղաքական ու ազգային բարեփոխությունների հանդեպ: «Կայսրը» (1916), «Շղթայվածը» (1921), «Ինկած բերդի իշխանուհին» (1923), «Օշին Պայլ» (1932) պատմական դրամաներում հայոց ինքնավարությունը դիտել է որպես ազգային լինելիության հիմնական պայման: 1922-23-ին հրատարակել է մի շարք հրապարակախոսական աշխատություններ («Ազգությունը հիմք մարդկային ընկերության», «Անհավասարությունը ընկերային կյանքի մեջ», «Մտավորականություն և կուսակցություն», «Անկախությունը՝պահանջ ազգային գոյության»), որոնցում, քննության առնելով հասարակության սոցիալական կառուցվածքի, աշխատանքի ու սեփականության, դասերի ու դասակարգերի, պետության և իրավունքի, ժողովուրդների ու ազգության վերաբերյալ ժամանակակից սոցիալիստական տեսությունները, առաջադրել է իրազգային ծրագիրը: Քաղաքակրթության խոշորագույն հայտնությունը համարելով «ազգերու հավասարության, ազգեր ու ինքնորոշման և ազգերու անկախության դավանանքը»՝ Շանթը հայոց ազգային գոյության հեռանկարը կապել է այն գիտակցության հետ, «երբ կապրի հայ հոգիին մեջ իր անկախության համոզումը և երբ մեր բոլոր գործերուն ղեկավարը կը դառնա հայ ժողովրդի անշեղ կամքը իր անկախության հասնելու» (Երկ., հ. 5, էջ 225):
Շանթի ընկալմամբ անկախության մաքառումը հայկական ոգու հավիտենական ձգտումն է, և այդ տեսակետից հայ հեղափոխությունը միանգամայն օրինաչափ և անխուսափելի շարժում է: «Գալու են ծանր վայրկյաններ,- գրել է նա,- ուր խոնարհիլ և լռել պիտի ստիպեն մեզի մեր տերերը, գալու են օրեր բողոքի և պահանջի, կրավորական դիմադրության և ներգործական շարժումներու, և զենքի, և արյան, մինչև որ կտոր կտոր փրցնենք մեր իրավունքները և հասնենք մեր անկախության» (նույն տեղում, էջ 218): Ազգային այս ծրագիրը իր ժամանակի հանգամանքներում Շանթին հանգեցրել է գործնական մի անհրաժեշտության, որի նպատակն էր «հայը հայ պահել», իսկ միջոցն էր՝ «դպրոց, լեզու, գիր, գաղափարական երիտասարդություն»:
Ս. Սարինյան
Գրականության ցանկ
«Հայկական հարց» հանրագիտարան, Երևան, 1996 թ.:
Զոհրաբյան Է., Նախիջևանյան Հիմնահարցը (1920թ. մայիս-1921թ. հոկտեմբեր), Երևան, 2010թ.:
ԵՊՀ 2-րդ մասնաշենք, 5-րդ հարկ,
Հեռ.` + 37460 71-00-91
Էլ-փոստ` info@armin.am
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են: Կայքի նյութերի մասնակի կամ ամբողջական օգտագործման, մեջբերումների կատարման դեպքում հղումը պարտադիր է` www.armeniansgenocide.am