ՐԱՖՖԻ (Մելիք-Հակոբյան Հակոբ) [1835, գ. Փայաջուկ (Իրանի Սալմաստ գավառում 1888, Թիֆլիս), գրող, հրապարակախոս, հասարակական գործիչ: Նախնական կրթությունն ստացել է ծննդավայրի ծխական դպրոցում, ապա սովորել է Թիֆլիսում: Վերադառնալով Պարսկաստան՝ զբաղվել է մանկավարժությամբ և գրակական աշխատանքով: 1857-58-ին ճանապարհորդել է Իրանի և Թուրքիայի հայկական գավառներում, գրառել իր հարուստտպավորությունները ժողովրդի սոցիալական վիճակի, նիստուկացիվ երաբերյալ և հետագայում, որպես կենդանի վկայություններ, օգտագործել իր վեպերում: 1875-79-ին եղել է ուսուցիչ Թավրիզի և Ագուլիսի հայկական դպրոցներում: Հետագայում հաստատվելով Թիֆլիսում՝ ծավալել է գրակական լայն գործունեություն, 1872-ի ցաշխատակցել «Մշակին»,1883-ին քաղաքական գաղափարականնկատառումներով հեռացել է թերթից:
Րաֆֆին ստեղծել է հարուստ գրակական ժառանգություն՝ վեպեր, պատմվածքներ, նոթեր, բանաստեղծություններ, պատմական հետազոտություններ, հրապարակախոսական, գրական-քննադատական հոդվածներ ևն: Սկզբնական շրջանում նրա երկերի գաղափարական ելակետը լուսավորությունն է: Հետագա ստեղծագործություններում, արթնացնելով իր հերոսների քաղաքացիական գիտակցությունը, գրողը նրանց հայացքն ուղղել է դեպի ազգային-ազատագրական պայքարը: Րաֆֆին հավատացած էր, որ «ազգայնության գաղափարը» դարի առաջնորդող գաղափարն է: «Այժմ մեզ հայ է պետք և մեր իդեալը պետք է լինի հայությունը: Կրոնական համոզմունքները պետք է խոնարհվեն ազգային-ազատագրական շարժման վերելքը և 1877-1878-ի ռուս-թուրքական պատերազմի իրադարձությունները մեծապես խթանեցին Րաֆֆու ստեղծագործությունը: Հրապարակախոսական հոդվածներում, «ճանապարհորդություն Թիֆլիսից մինչև Ագուլիս» (1878) ուղեգրության մեջ, ազգային-քաղաքական ծրագրային՝«Ջալալեդդին» (1878), «Խենթը» (1881), «Կայծեր» (հ.1-2, 1883-67) վեպերում, ապարդյուն համարելով Հայկ հարցի լուծմանեվրոպական դիվանագիտության ուղին, Րաֆֆին առաջադրում է ազգային-ազատագրական պայքարի գաղափարը՝ արևմտահայության գլխավոր խնդիրը համարելով այդ գաղափարի «անդադար և անընդհատ նախապատրաստությունը»: Գրողը համոզված էր, որ «ոչ թե Եվրոպան, այլ աստված ինքը չի օգնի Թուրքիայի հայերին, եթե նրանք ինքները իրենց օգնելու մեջ ծույլկլինեն...»: Վեպի հերոսները, շրջելով Հայաստան աշխարհի գավառներում, ականատես են լինում խաթարված կյանքի ողբերգական իրողությանը՝ ավերված սրբություններ, թուրք պաշտոնյաների անսանձ կամայականություններ, պետականորեն հովանավորված ոճրագործությունների մղձավանջային մոլուցք, որի ընդերքից հառնում է և հայերի ցեղասպանության բնազդը: «Թուրքիան խոստանում է վճռել հայոց հարցը չորս ամսվա մեջ: Գուցե վճիռը նրանով կվերջանա, որ չորս ամսից հետո էլ Հայաստանում հայ չիմնա»: Րաֆֆի պայքարը օտար բռնատիրության և անարդարության դեմ համարում է հայրենիքի և ժողովրդի ազատության միակ առհավատչյան: Գրողը հավատացած է, որ ազգը պահպանելու գլխավոր նախապայմաններն են լեզուն, հայրենիքը, եկեղեցին:«Կայծեր» վեպը XIX դ. Հայազգային ազատագրական շարժումների գեղարվեստական հանրագիտարանն է: Րաֆֆին գրել է «Խամսայի մելիքությունները» պատմական ուսումնասիրությունը, նկարագրել Արցախի ազատագրական պայքարը ելուզակ-նվաճողների դեմ: Քննության է առել «Գաղտնիք Ղարաբաղի» գիրքը, թարգմանել Զուբովի «Ղարաբաղի աստղագետը», զբաղվել հայոց պատմության հարցերով և այլն: Իր տեսական և գրական ստեղծագործություններում հարազատ է մնացել «ժողովրդի սրտին ու հոգուն»: Խորապես ըմբռնելով ժամանակը, հայ ժողովրդին սպառնացող վտանգը՝ Րաֆֆին իր ազատագրական գաղափարները սրել է տագնապի ահազանգերով՝ ներքուստ նախազգալով ազգային այն աղետը, որ հուշում էր հարյուրամյակների պատմության փորձը:
Գրականության ցանկ
«Հայկական հարց» հանրագիտարան, Երևան, 1996 թ.:
ԵՊՀ 2-րդ մասնաշենք, 5-րդ հարկ,
Հեռ.` + 37460 71-00-91
Էլ-փոստ` info@armin.am
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են: Կայքի նյութերի մասնակի կամ ամբողջական օգտագործման, մեջբերումների կատարման դեպքում հղումը պարտադիր է` www.armeniansgenocide.am